donderdag 23 mei 2024

Anderhalve tuin - achter


 Op Pinterest heb ik een bord dat 'Twee tuinen' heet. Ik noemde het zo omdat wij in Frankrijk een grote tuin hadden/hebben van 3000 m2 en in 't  Gooi een diepe stadstuin. Na mijn verhuizing kan ik het bord beter 'Anderhalve tuin' noemen, met inmiddels een minivoortuintje en achter slechts een plaatsje. Maar de liefde voor groen en bloemen is natuurlijk gebleven. 



Achter stond een dode berk, die recent gerooid is. En omdat de schutting verrot was, is-ie vernieuwd. Nu gaat hij ook de hoek om, ter verhoging van de privacy.
In de bak naast de hortensia stonden varens. Die hebben plaatsgemaakt voor een stukje met andere schaduwplanten: hosta, akelei, geitenbaard, kerstroos, purperklokje, monnikskap en herfstaster. Zeven planten op zo'n postzegel; benieuwd hoe dat uitpakt!

Blij ben ik met de bak vol koninginne- of leverkruid (eupatorium) die achtergelaten is. Het bloeit nu en ruikt heerlijk als je erlangs loopt.Tegen het klimrek heb ik Oost-Indische kers en lathyrus gezaaid. Iedereen roept dat er niets makkelijker is dan dat (staat ook op het zakje!), maar ik ben blij dat het me na vele mislukkingen in de volle grond nu gelukt is ze op te laten komen.
Dit plekje op het noordwesten probeer ik van een steenwoestijn om te toveren tot een groene oase.



Daarom verheug ik me op het verder inrichten, maar nu eerst groene tuinhoutbeits op de plankjes!











Geen opmerkingen: