vrijdag 30 augustus 2024

Art nouveau krantenhanger


Een hangende krantenbak in art nouveau-stijl; die kocht ik in het winkeltje waar ik werk. Maar daar moest natuurlijk ook lectuur in. Op de Franse brocantes zocht ik naar 'inhoud' en vond in juli een partituur van pianomuziek uit 1902 en onlangs het tijdschrift Lire uit 1912.
Wonderlijk dat die oude tijdschriften door mensen zo lang bewaard zijn gebleven. Nu doe je ze natuurlijk niet meer weg, maar al die eerste
decennia na verschijnen? Wie zou er gelachen hebben om de grapjes uit de Rire?

Die van de voorkant wil ik jullie niet onthouden: Een jongeman en dame treffen elkaar op een geheime afspraak. De man zegt: "Ik vind het hier niet bepaald een onopvallende plek. Het stikt hier van de stelletjes." Waarop de vrouw antwoordt: "Juist prima. Die hebben alleen maar oog voor elkaar." 
Ondeugendheid uit een ver verleden.




Geen opmerkingen: