zaterdag 26 februari 2022

Brocante paaspotjes


Af en toe zie je een nest aardewerken bloempotjes aan de straat staan. Neem ze mee, want je kunt er leuke dingen mee doen. Zoals deze paasknutsel.
Ik heb de potjes eerst geschilderd met witte krijtverf (Wood & Wall van Gamma, wonderful white). De afbeeldingen haalde ik van de superleuke site thegraphicsfairy.com: allemaal hazen. Ik printte ze op een stuk keukenrol, dat ik met plakband op een A-4'tje had bevestigd. Dit om het transport door de printer te vergemakkelijken. Let erop dat je geen losse plakrandjes hebt, want dan verfrommelt het papier in je printer en is het een gepriegel om de proppen eruit te wurmen. 


Knip de plaatjes grof om de afbeelding heen uit en maak de randjes nat met een klein kwastje. Nu kun je ze een beetje onregelmatig afscheuren. 
Smeer het deel van de pot waar het plaatje komt dik in met mod podge en plaats het plaatje ertegen. Probeer er met je vingers zoveel mogelijk vouwen uit te wrijven.
 



Om geen steriel witte pot te krijgen, heb ik de potten her en der doorgeschuurd, wat plekjes met grafiefkleurige verf uitgesmeerd en wat bijgeschilderd met koffiedrab. 
Het vogelnestje heb ik 'gevlochten' met takken die na de storm van 18 februari in de tuin waren beland. Daarna wat gedroogde tillandsia (nog over van Kerst) erop gelegd, wat IJslands mos en herfstbladeren.  
Je kunt de nestjes leuk vullen met chocolade-eitjes of nepeieren of het potje zonder nest met voorjaarsbollen.

Dezelfde truc op bruin aardewerken potjes herhaald,
nu met hanen








Geen opmerkingen: