dinsdag 11 april 2017

Behangen zonder ladder


Een lampenkap kun je helemaal naar eigen smaak maken door een mooi model bij de Kringloper te kopen en die te (krijt)verven of met behang te beplakken. Dat laatste had ik al eerder gedaan met een megakap voor onze staande schemerlamp in Frankrijk (zie foto boven dit blog).
Die vind ik wel erg groot en aangezien daar ook nog een kleinere kap lag, heb ik die nu ook beplakt. Deze keer met behang van kleikleurige bamboetakken op een ondergrond van gebroken wit. Het is een nauwkeurig werkje.
Teken op de brede kant onder aan de lamp een tekentje en draai de kap over een stuk patroonpapier tot je rond bent. Leg de kap dan weer bij het beginteken en markeer het begin aan de bovenkant van de lamp. Draai hem nog een keer tot je ook de bovenkant hebt getekend. Verbind de begin- en eindpunten van onder en boven met elkaar. Knip de vorm zorgvuldig uit. Bij een taps toelopende kap ziet het er dan zo uit:



Pas hem door hem op de lamp te tapen en corrigeer eventueel. Leg de vorm op het behang en let in geval van een patroon op het behang erop dat de bovenkant de korte kant is. Bij mijn behangetje kwam dat er niet zo op aan. Knip uit met een marge van twee centimeter boven, onder en aan de zijkanten. Gegarandeerd dat je anders te kort komt; afknippen kan altijd nog. 
Spuit de kap in met spuitlijm en plak stukje bij beetje je behang erop, telkens goed uitstrijkend om geen luchtbellen te krijgen. Knip tot slot alles wat uitsteekt af en laat de zijkant een klein stukje overlappen.


Ik vind hem mooi, maar vraag me af op de kleur bij de bank past. We gaan het zien!



Geen opmerkingen: