maandag 3 april 2017

Hutkoffer uit de buurt

 
Deze keer was niet ik maar man degene die iets van de straat haalde. Wat zeg ik: van onze straat. Een aantal huizen verderop aan de overkant stonden naast wat andere zooi twee koffers: een verweerde hutkoffer en een kleinere houten koffer. Wat een vondst!
 
 
De hutkoffer heeft een onleesbare sticker en de tekst 'Nederland' met daaronder een Russisch woord. Verder staat er een F op geschilderd en nog iets onleesbaars. Ik heb aangebeld bij de mevrouw die hem aan de weg zette, ik schat haar begin zeventig. Zij wist helaas niet meer te vertellen dan dat hij van een oom was geweest, die ermee gereisd had.
 
 
 Het wit op de kleine koffer zijn verfspatjes; die haalde ik er met StMarc heel makkelijk af. Deze koffer is niet echt oud; hij heeft een nepleren hengsel en er zat een streepjescode op! 
Bij de hutkoffer hebben we een vermolmde lat aan de onderkant vervangen, zoals je op de foto ziet. Die zal ik nog even een verouderde look geven.
 
 
 
Verder ga ik daar zo weinig mogelijk aan prutsen, behalve natuurlijk schoonmaken. Een kapotte handgreep, een ontbrekend scharnier van het slot, afgesleten jute; dat verval ademt een verborgen geschiedenis, die je wegpoetst als je hem gaat opknappen. 
Deze joekel van 85 bij 55 centimeter zetten we waarschijnlijk in Frankrijk onder de trap in de huiskamer. Die die nu nog horizontaal in drie delen in de schuur ligt..
 


2 opmerkingen:

Patrice zei

Hoi, Ik heb zo'n koffer, mijn vader heeft ermee gereisd vanuit Indonesie. Ik wil het schoonmaken ...heb je een tip welk materiaal ik daarvoor het beste kan gebruiken?
Groet Patrice van Heyst (pvanheyst@gmail.com)

Ans zei

Misschien met St. Marc? Daar ontvet ik alle houtwerk mee. Wel voorzichtig wrijven met die oude, tere materialen!