donderdag 27 april 2017

Koningsdagscore: 1 wandkandelaar


Zo'n doorgewinterde struiner als ik zal wel met een tas vol van de vrijmarkt komen? Toch niet. Kennelijk ben ik ook kritisch. Ik zag ergens een mooi gietijzeren rek; daar wilde ik vanwege het gewicht op de terugweg nog even naar kijken. Toen was hij natuurlijk weg.
Mijn enige oogst vandaag is deze bronzen wandkandelaar. Het mannetje draagt een kromzwaard in de ene en een schild in de andere hand. Verder hangen er bloemen (?), byzantijnse kruisen en vogels aan. Zelf dacht ik eigenlijk dat dit iets oudhollands was. Met gegoogel kom ik niet veel verder dan dat het een afgietsel is van waarschijnlijk een middeleeuwse voorstelling. Kent iemand de oorsprong van deze decoratieve hanger of weet hij bij benadering hoe oud-ie is?
Overigens komt op de foto's de kleur het best tot z'n recht bij de laatste, de donkere. Dat metaalgrijs van de andere is een belichtingsfoutje.


 

Geen opmerkingen: