zondag 27 augustus 2017

Van een grand foulard hebben Fransen nog nooit gehoord

 
De grand foulard met de levensboom en de tulpenveldjes is af! Ik heb er al eerder een blog aan gewijd toen ik er net aan was begonnen. Serieus heb ik me er een ouderwetse rsi mee gebreid (in combinatie met te veel achter de laptop zitten). Voorlopig dus geen project meer op de pennen, hoewel ik een geweldige sprei heb gezien...


 
Voor de rand heb ik iets anders verzonnen dan in het patroon. Hij oogt eenvoudig en is ook simpel te maken. Alleen komt er een andere tak van sport bij kijken: haken. Halve vasten rondom in de deken en daarop twee rijen stokjes met twee lossen ertussen: de tweede rij verspringt.
Nog steeds heeft de deken de neiging om te krullen aan de randen maar dat zal met persen (alleen de rand, anders slaat het breiwerk 'dood'!) wel verholpen zijn.  
 
 

Heb jij zelf ooit een grand foulard gemaakt? Stuur een foto; ik ben gek op huisvlijt!
En grappig: het Franse woord foulard betekent 'sjaal'. Grand foulard kennen de Fransen helemaal niet als benaming voor een grote bankdeken.

De verwijzing naar het patroon staat op deze eerdere blog.
 

Geen opmerkingen: