donderdag 30 maart 2017

Verlanglijstje van een materialist

Ik kom er recht voor uit: ik ben een materialist. Ik hou van spullen, ook al zijn dat oude, gebruikte spullen die soms maar een krats kosten. Ik kan me dan ook slecht voorstellen dat mensen na hun vijftigste geen cadeaus meer kunnen verzinnen. Zelf heb ik altijd wensen: klein en groot.
Op mijn verlanglijstje staat bijvoorbeeld een groene gistfles. Die vind ik erg mooi met een plompeblad, pauweveren of een bloesemtak. Maar de originele flessen zijn tegen de 40 euro. Dat heb ik er dan weer niet voor over. Daarom was voor mij de kleurloze flesvaas die ik voor € 4,50 bij de Kringloper vond, interessant; dat groen kleuren moest ik zelf maar doen.


Op Internet had ik gelezen dat dat met mod podge en voedselkleurstof kan. Maar dan moet je het glas aan de binnenkant kleuren en dan kun je er dus geen water in doen.
Van de week was er bij diezelfde Kringloper een verkoop van allemaal hobbyspullen, en ik vond een setje Decorfin glasverf! Altijd handig, want je kunt het bijvoorbeeld ook op porselein gebruiken.

 
Aan de slag dus met de verf. Wel verrekt kleine flesjes van 16 ml, maar gelukkig genoeg. Ik mengde ruim de helft van het donkere groen met het hele potje kleurloos en gooide daar ook nog een scheut terpentine bij. Vervolgens verfde ik de fles met een platte kwast, telkens erop lettend dat ik alle druipers wegkwastte. Het leuke is dat het glas transparant blijft. Na drie uur (toen hij stofvrij was) zette ik hem op zijn kop en verfde de onderkant.
 Een kniesoor kan zien dat er lichte streepjes op het glas zitten, maar ik vind het goed gelukt. Het is precies de goede kleur groen. Hij krijgt een mooi plekje in Nièvre en een bloesemtak, als die het nog even volhoudt. Van hoe-ie er dan bijstaat, volgt natuurlijk een foto.


 
 

Geen opmerkingen: