dinsdag 12 maart 2019

Trots op de trap

Het was de lastigste klus in ons huisje in Frankrijk: het plaatsen van een trap in de woonkamer. Daarvόόr was er boven een hooizolder die je alleen buitenom kon bereiken. Maar nu wij bezig zijn op zolder kamers te timmeren, wil je natuurlijk van binnenuit naar boven kunnen. 
Man heeft bedacht hoe het moet: waar een gat in het plafond moet komen, waar een gang en hoe het plafond verstevigd moet. 
De trap kochten we bij de Brico-depot; niks bijzonders, een vuren trap met een knik naar links.
Voor het schilderen had ik het mezelf moeilijk gemaakt: ik wilde de treden in kersenkleur beitsen en de rest - stootborden en zijkanten - 


donker verven: in grafiet. Dat levert een mooi contrast op. Het betekent wel heel veel afplakken en ik bleek de volgorde niet handig gekozen te hebben. Ik begon met schilderen en omdat ik die verf moest afplakken voor het beitsen, trok ik na de klus niet alleen de Tesakrep maar ook hele repen verf ervanaf. Wie had die twee kleuren ook al weer verzonnen? Grrr! 
Na het plaatsen van de trap - wat in een oud, scheef huis geen sinecure is - kwamen er nog drie lagen pantserlak op treden en stootborden. Nu hoeven we niet meer op kousenvoeten naar boven. En wat zijn we trots op dat trapje! 



Geen opmerkingen: