donderdag 14 januari 2021

Een fles met een jas


Af en toe zie je mooie, eenvoudige dingen in een webshop waarvan je denkt: zou ik dat ook zelf kunnen maken? Gewoon proberen, zeker als je de meeste benodigdheden ervoor al in huis hebt. Zo heb ik nog een paar oude dekens van mijn ouders liggen. Afgelopen week maakte ik daar vogeltjes van. 

Maar ook de vaashoezen die je over flessen heen trekt, wilde ik eens uitproberen. Ik maakte er 1 voor een 0,7 liter wijnfles en 1 voor een bierflesje. In de zomer - als het bier rijkelijk vloeit - knip je een paar bloemen uit de tuin en hebt zo een aparte vaas. De voor- en achterkant kun je van elkaar laten verschillen door er bijvoorbeeld een bloem op te appliqueren of een lijntje met een mooi draadje te accentueren. 


Wat heb je nodig? Een deken, een fles, patroonpapier, een schaar, een borduurnaald, spelden, naaigaren en een naaimachine. Je meet de hoogte van de fles en de omtrek boven- en onderin. Ook meet je de hoogte waarop de omtrek breder wordt. Dan teken je de vorm - leuk vind ik die met de 'vleugels' - op het patroonpapier. Neem de helft van de omtrek maar wel met marge, anders schuift de hoes er niet overheen. Teken aan een zijkant de bolling die je wilt en vouw het patroon dan doormidden zodat je beide zijden met hetzelfde verloop kunt tekenen. 
Speld het patroon op dubbele dekenstof, of speld hem 2 keer op een enkel stuk. Knip hem uit en naai de bovenkant en onderkant van elk stuk afzonderlijk. Vervolgens leg je de delen met de verkeerde kanten op elkaar en stikt de zijkanten samen onder de naaimachine. Steek her en der een speld om de boel recht te houden. Dan zit-ie als gegoten!






Geen opmerkingen: