dinsdag 28 februari 2017

Schemeren met tante Jo

 
Ik had net modpoge ofwel vernislijm ontdekt en wilde wel eens uitproberen hoe dat zou gaan met het plakken van foto's op bijvoorbeeld een lampenkap. Van drie oude familiefoto's maakte ik een kopie. Ik smeerde zowel het kapje als de achterkant van de fotokopie in met de decoupagelijm. Na het opplakken kreeg ook de voorkant van de foto de volle laag, voor de houdbaarheid en tegen vergelen. Toen een aantal uur drogen en voilĂ : de familie stond op de kap.
Twee vrolijk picknickende mannen - geen idee wie -; een familieportret met een klein jongetje - ook geen flauw vermoeden welke tak dat is - en: tante Jo. Mijn vreemde, mensenschuwe tante Jo, met haar bolle wangen.
 
 
Vakwerk is het niet. Want aan de randen van de foto's werd de stof van de kap groezelig en moest dus overgeschilderd en die krijtverf ging weer over het fotorandje heen. En voor decoupage is normaal printpapier eigenlijk te dik. Servetten gaan beter. Maar de modpodge deed zijn werk, dus als oefening geslaagd.
Of ik de kap echt ga gebruiken, weet ik nog niet. Ik heb ook nog geen lampenvoet waar-ie op past. Maar gaat ooit het licht aan onder tante Jo, dan volgt een foto.
 
 

 

 
 

Geen opmerkingen: