woensdag 22 februari 2017

Leve de schuimkwast

We zagen een biedermeier salontafel op Marktplaats: tegen elk aannemelijk bod. Wij - laat ik eerlijk zijn: man - pakte de telefoon en kennelijk was het digitale bod van 40 euro bluf geweest, want voor 30 euro mochten we 'm komen ophalen.
De vorm vond ik erg mooi maar het hout was me te somber. Het leek me leuk het onderstel te schilderen in een crรจme krijtverf. Ik gebruikte Sundew van Pure & original. Het tafelblad schuurde ik en streek het in met beits in kersenkleur van Gamma.
 
Om geen strepen te krijgen, gebruikte ik schuimkwasten. Wat een uitvinding! Je maakt met de platte schuimkwast lange banen in de lengte van het hout en ziet dan geen kwastaanzet. Ik deed het tafelblad twee keer, na vier uur was de eerste laag overschilderbaar.
 
 
Het hout is wel donkerder geworden dan onze kersenhouten eettafel, waarschijnlijk omdat de ondergrond al donker was. Maar de combinatie lichte-poten-donker-blad is goed.
En wat ik dan heerlijk vind om over te mijmeren: die tafel is het middelpunt geweest van menige verjaardag en familiebijeenkomst. Daarom zit er hier en daar een butsje, maar dat is de charme. Hij zal weer kopjes koffie en glazen wijn dragen, op een nieuwe plek, in een nieuwe tijd.

 
 

Geen opmerkingen: